woensdag 26 mei 2010

Vlinders, motten en rupsen.

De stippelmot heeft toegeslagen in het Weerterbos! De mot die ook wel spinselmot wordt genoemd, heeft weer enkele bomen compleet ingepakt. Ik denk Yponomeuta evonymella, http://nl.wikipedia.org/wiki/Vogelkersstippelmot


In detail ziet een tak er zo uit:
Een andere tak zat onder de rupsen.


Ze pakken niet alleen de boom in naar blijkt, heel veel van de omgeving wordt eveneens ingepakt. Zelfs de uitgebloeide paardebloem ontkomt niet.
Terwijl ik wat experimenteerde met de uitklap flitser van mijn camera vlogen haar vriendinnen me al om de oren en een mug lande op de verpakte zaden.

Gevangen in een spinneweb zag ik een andere soort, ik denk een landkaartje in voorjaars verschijning.
Klik op link voor info op vlindernet.

Ook zag ik een rups, maar ik ben er nog niet achter van welke soort het er een was. Met het 'rupsen zoek systeem' kwam ik er niet uit. Het was al tegen zonsondergang en tussen de bomen. Met de opklapflits was er niet meer van te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties en/of vragen zijn altijd welkom.