donderdag 7 oktober 2010

Edelherten hoogbronst over zijn hoogte punt in het Weerterbos?

Ook vanmorgen bleef het grijs, het zonnetje kwam er niet door. Aangekomen bij de 'bronstwei' aan de Brensbrug, stonden daar 2 jonge herten. Deze verdwenen al snel het bos in. Doorgelopen richting het wildkansel. Ter hoogte van het Grenskerkmonument zag ik de roedel kaalwild staan naast het bosje midden op de weides. Het plaatshert stond er vlakbij en liet van zich horen, kijkend richting toren. In de struiken rond de toren zag ik een 4 tal herten die, denk ik, waren wezen drinken bij de vijver. Deze herten liepen vlak langs het plaatshert en de roedel richting het bosje. Hij liet ze naar mijn idee erg dichtbij komen. Na een tijdje wachten kwam het hert met de achterwaartse punten in de kronen ook uit de richting van de toren. Hij kwam dicht bij het raster en ik kon hem mooi vastleggen. Daarna ging ook hij rond het bosje, over de weides, richting Brensbrug. Na een tijdje niets gezien of gehoord te hebben ben ik naar de 'bronstwei' gelopen en heb staan wachten op de 5 herten die nu mogelijk uit de dekking over de wei naar het natte gedeelte van hun enclave zouden trekken. Alleen het oude hert zag ik. Die stond wat te rotzooien met het gemaaide gras, burlde een aantal keren flink en verliet de wei.


Onlangs vroeg iemand mij of dat zo'n gewei ook wel eens afbrak door  een gevecht. Dat gebeurt inderdaad wel eens en ook in Nederweert loopt een hert rond met een gebroken stang. Ook andere herten missen , zij het kleinere, onderdelen van hun gewei overigens. Het hert hier boven bvb het 'ijs end' in de rechtse stang. Goed te zien op de foto van dat hert in het bericht van 1 oktober.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties en/of vragen zijn altijd welkom.